Transport kolejowy pozostaje 3,5 razy tańszy niż transport morski

W 2021 r. kolejowy ruch kontenerowy z Chin do UE z wzrósł półtorakrotnie w porównaniu do roku ubiegłego.

„Pandemia zapewni długoterminowe wsparcie dla transportu kolejowego na kierunku Europa-Azja. Wiele firm i importerów przeszło na transport kolejowy i zyskało zaufanie do tego rodzaju transportu. Po pandemii część z nich prawdopodobnie wróci do swoich wcześniejszych rozwiązań, podczas gdy inni pozostaną na kolei” – poinformował w ubiegłym roku magazyn Trans.INFO Jakub Jakobovski z Ośrodka Studiów Wschodnich.

W pierwszej połowie 2021 r. na trasach euroazjatyckich odprawiono 2755 pociągów. To o 44% więcej niż w zeszłym roku i o 99% więcej niż w roku 2019 .

Znacznej zmianie uległ współczynnik załadowania pociągów. W tym roku na wszystkich trasach udział pustych kontenerów spadł do 6%, a na trasach z Unii Europejskiej do Chin - do 14%. Przypomnijmy, że jeszcze w 2017 r. pociągi z UE do Chin były puste w 46%, taka sytuacja utrzymywała się w 2019 r.

W pierwszej połowie roku do korytarzy eurazjatyckich dodano 59 nowych tras: 15 w kierunku Europa-Chiny i 44 z Chin do UE.

W ubiegłym roku doszło do wyrównania dwóch wskaźników cen - kolejowego ERAI i morskiego WCI. Od tego czasu transport kolejowy wyprzedza transport morski nie tylko pod względem szybkości, ale także kosztów dostawy – podała United Transport and Logistics Company – Eurasian Rail Alliance. Transport kolejowy pozostaje średnio 3,5 razy tańszy, niż transport morski.

Źródło: RZD-Partner. Trans.info