Zautomatyzowane kompleksy inspekcyjne przyspieszą transport kontenerów koleją z Chin

Służba prasowa rosyjskiego koncernu państwowego Rostec (Ростех) informuje o planach do 31 grudnia 2021 r. wyposażyć kolejowe punkty kontrolne na granicy rosyjsko-chińskiej w kompleksy inspekcyjno – kontrolne (KIK), które pozwolą na automatyczną kontrolę towarów bez zatrzymywania pociągu.

„Kolejowy stacjonarny KIK jest w stanie przeprowadzać kontrolę pociągów bez zatrzymywania taboru, przy prędkościach do 70 km / h, co znacznie przyspieszy proces kontroli celnej” - informuje w swoim oświadczeniu Rostec. Inteligentny skaner będzie w stanie wykryć każdą zamaskowaną skrytkę, nawet jeżeli została zaaranżowana w jednym z najbardziej niedostępnych zakątków pociągu.

Rostec twierdzi, że KIK rozpoznaje związki organiczne, nieorganiczne, metale ciężkie i lekkie, a dokładność jego pracy nie zależy od gęstości, ułożenia i właściwości materiałów. Potrafi również zdalnie oszacować wagę towaru z błędem pomiarowym wynoszącym nie więcej niż 10%.

Czy pociągi kontenerowe przyspieszą?

Jak skomentowano oświadczenie Rostec w dziale kolejowych przewozów towarowych Grupy TELS, wprowadzenie takich technologii kontrolnych rzeczywiście przyspieszy obsługę pociągów kontenerowych i ich przejazd przez granicę, ale pociągi nadal będą musiały się zatrzymywać - jest to konieczność technologiczna związana z różnicami w standardach szerokości torów. Kontenery są ładowane na platformy szerokotorowe, położone na terytorium Federacji Rosyjskiej

Specjalista ds. transportu kolejowego Grupy TELS Dmitrij Pokhodenko:

„Na dzień dzisiejszy schemat przejazdu kontenerów przez granicę jest następujący: pociąg kontenerowy wjeżdża na terytorium Federacji Rosyjskiej - na terminal kontenerowy Zabajkałsk, gdzie kontenery są wyładowywane na platformę. Tutaj jest realizowane przyjęcie importowanych towarów nie tylko przez kolej, ale również służby celne, są realizowane tranzytowe odprawy celne. Decyzją organów celnych kontenery mogą być selektywnie typowane do kontroli za pomocą mobilnego KIK, lub do standardowej kontroli - kontenery te pozostają w strefie celnej terminala. Kontenery, które przeszły przez tranzytową odprawę celną, są ładowane na platformy kolejowe i wysyłane pociągami w dalszą podróż.

Kontrola wytypowanych przez organy celne kontenerów jest realizowana za pomocą mniej więcej takich samych technologicznie KIK, z tą różnicą, że w kolejce do kontroli można spędzić od kilku dni do dwóch tygodni. Dodatkowo, obrót dokumentacji na terminalu odbywa się ręcznie, co również wydłuża czas obsługi zatrzymanych kontenerów.

W przypadku zainstalowania na granicy stacjonarnego KIK, który będzie automatycznie skanować wszystkie kontenery „przy wejściu”, nie będzie potrzeby przeprowadzania kontroli celnej za pomocą mobilnego KIK, przez co zmniejszy się liczba zatrzymywanych kontenerów do kontroli, ponieważ organy celne będą kierować do kontroli tylko te kontenery, w których zostaną stwierdzone jakiekolwiek niezgodności.

W ten sposób, jeżeli Rostec naprawdę spełni swoje obietnice, a technologia będzie działać w należyty sposób, klienci z Chin będą mogli otrzymać swoje ładunki szybciej”.

Źródła: chinalogist.ru, rostec.ru

PS: Nie ma powodu martwić się o zdrowie załogi lokomotywy - promieniowanie rentgenowskie kierowane jest tylko na wagony towarowe i kontenery, lokomotywy nie są skanowane. Ładunki również nie ucierpią. Parametry KIK są zgodne z normami bezpieczeństwa radiologicznego i ochrony przed promieniowaniem rentgenowskim, które są rekomendowane przez IAEA, WHO oraz Międzynarodową Komisję Ochrony Radiologicznej.