Wiadomości logistyczne od TELS GLOBAL
MFW obniża oczekiwania dotyczące wzrostu gospodarki strefy euro do 0,8 proc.
Prognoza podstawowa przewiduje spowolnienie wzrostu światowego PKB z 3,4% w 2022 roku do 2,8 % w 2023 roku (minus 0,1 punktu procentowego w stosunku do poprzedniej prognozy), a następnie ustabilizowanie się na poziomie 3,0 % w 2024 roku.
Zgodność linii żeglugowych z harmonogramem gwałtownie wzrosła
Jak podaje Sea-Intelligence, w lutym 2023 r. wskaźnik zgodności z harmonogramem linii morskich wzrósł o 7,7 punktu procentowego w stosunku do poprzedniego miesiąca i wyniósł 60,2%. Średni czas opóźnienia zmniejszył się do 5,29 dnia.
Stawki kontraktowe za przewozy morskie spadają poniżej prognoz
W styczniu br. analitycy firmy Drewry przewidywali, że stawki kontraktowe za morskie przewozy kontenerowe w tym roku będą co najmniej półtorakrotnie niższe, niż rok wcześniej. Właściciele ładunków będą też mogli wynegocjować lepsze pozafinansowe warunki, takie jak terminy płatności i kary umowne.
Przemysłowcy w Polsce i Niemczech są pesymistyczni w swoich oczekiwaniach
Indeks produkcji przemysłowej PMI spadł w Polsce w marcu po wcześniejszym odbiciu w lutym. Pogarszają się też nastroje w niemieckim sektorze produkcyjnym. Na horyzoncie zaś widać potencjalny wzrost cen ropy.
Koszty frachtu morskiego gwałtownie wzrosną z powodu nowych przepisów dotyczących ochrony środowiska
Wejście w życie nowych unijnych przepisów środowiskowych, mających na celu dekarbonizację żeglugi, w ciągu najbliższych trzech lat drastycznie zwiększy koszty przewoźników i spedytorów.
OECD prognozuje spowolnienie w zachodnich gospodarkach
W ciągu najbliższych dwóch lat światowa gospodarka będzie rosła wolniej niż w 2022 roku (3,2%). W ciągu najbliższych dwóch lat będzie to odpowiednio 2,6% i 2,9%.
W Polsce rozwija się działalność przeciwko firmom transportowym z kapitałem rosyjskim i białoruskim
Ponad 200 ciężarówek wyjechało na obwodnicę pod Warszawą, komplikując ruch, by sprzeciwić się pracy firm transportowych w Polsce i domagać się zakazu wjazdu do kraju przyczep i naczep z rosyjskimi i białoruskimi tablicami rejestracyjnymi, oraz przywrócenia zezwoleń dla ukraińskich przewoźników - podało w środę 22 marca radio RMF.
Spadek stawek za transport drogowy towarów w Europie na początku roku jest zjawiskiem przejściowym
Koszty transportu drogowego w Europie wzrosły o 13% w 2022 roku - wynika z raportu cyfrowego spedytora Sennder opartego na taryfach, które płaci swoim przewoźnikom. Rok 2023 przyniósł jednak inną tendencję...
Polska rozpoczyna kontrole firm transportowych z kapitałem rosyjskim i białoruskim
Do kontroli wytypowano 60 firm, których siedziby znajdują się w Białymstoku, Białej Podlaskiej, Częstochowie, Wrocławiu i Poznaniu.
Stawki morskie w Azji do Europy są już 2-3 razy niższe, niż przed kryzysem
Indeks frachtowy Drewry WCI, który śledzi dynamikę kontenerowych stawek spotowych, w pierwszych dwóch miesiącach 2023 roku spadł o 12,9%.
Stawki za fracht lotniczy spadają, jednak nie wrócą do poziomu sprzed kryzysu
Średnia stawka spotowego frachtu lotniczego wyniosła 2,73 USD za kg - o 35% mniej niż rok wcześniej, ale o 52% więcej niż w 2019 r.
Chiński eksport samochodowy przenosi się do transportu kontenerowego
Niedobór pojemności floty dedykowanej do przewozu samochodów, oraz niższe stawki frachtu kontenerowego prowadzą do wzrostu udziału transportu kontenerowego w chińskim eksporcie pojazdów.
Kurczący się popyt i załamujące się stawki: zagrożenia dla rynku żeglugi kontenerowej
Maersk umieścił załamanie się rynku żeglugi kontenerowej na szczycie listy zagrożeń, z którymi branża będzie musiała się zmierzyć w 2023 roku.
"Anomalie" handlowe obnażają nieskuteczność sankcji wobec Rosji
Brytyjska firma badawcza Euromonitor International wykryła "anomalie" handlowe w krajach WNP, które mogą wskazywać na prawdopodobny reeksport niektórych europejskich towarów do Rosji.
Stawki za czasowy czarter kontenerowców spadły o 8% w styczniu
Stawki za czasowy czarter kontenerowców spadały przez 11 kolejnych miesięcy, ale jak dotąd pozostają średnio o 60% powyżej poziomów z końca „przedpandemicznego” roku 2019 r.
Obroty cargo żeglugi powietrznej spadły o 8% w 2022 r. i spadną w przyszłym roku
Według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), globalne podróże lotnicze wzrosły w ubiegłym roku o 64,4% w porównaniu z rokiem 2021 (w pasażerokilometrach, RPK).
Globalny rynek przewozów kontenerowych kurczy się o prawie 4%
Według danych serwisu statystycznego Container Trade Statistics globalny rynek żeglugi kontenerowej spadł w ubiegłym roku o 3,9% (do 173,7 mln TEU), tym nie mniej pozostaje o 2% powyżej poziomu "sprzed kryzysu" 2019 roku.
MFW koryguje prognozy dla gospodarki światowej
Międzynarodowy Fundusz Walutowy poprawił swoją prognozę wzrostu globalnego PKB w 2023 roku o 0,2 punktu procentowego do 2,9% (w 2022 roku wzrost wyniósł 3,4%).
Embargo na rosyjskie produkty naftowe stwarza ryzyko dla europejskich kierowców ciężarówek
Embargo na dostawy morskie rosyjskich produktów naftowych do UE (od 5 lutego) stwarza zagrożenia dla większości europejskich kierowców ciężarówek i dla 40% zmotoryzowanych, z powodu możliwych niedoborów i wyższych cen oleju napędowego - oceniają analitycy The New York Times.
Ruch Nowego Jedwabnego Szlaku do oraz z Europy zmniejszył się o 38%
Spadek ilości ładunków jest wynikiem światowego kryzysu energetycznego i produkcyjnego, oraz wewnętrznych ograniczeń w Chinach spowodowanych wzrostem liczby przypadków COVID-19.