Wiadomości logistyczne od TELS GLOBAL
Drogowy transport towarowy w Europie: wielokierunkowa presja na stawki
Stawki za drogowy transport towarowy w Europie osiągnęły rekordowy poziom, jednak w trzecim kwartale nastąpiło gwałtowne spowolnienie wzrostu - wynika z raportu Transport Intelligence (TI) i analityków Upply.
Nadmiar pustych kontenerów obniża stawki za ich dostarczenie
Spadający popyt na kontenery i przyspieszająca rotacja sprzętu uwolniły dużą część floty i doprowadziły do nadwyżki kontenerów.
Stan globalnej gospodarki będzie gorszy niż sądzono w październiku
Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW), który w październiku obniżył swoje szacunki wzrostu globalnego PKB w 2023 r. z 2,9 proc. do 2,7 proc. oświadczył, że liczba ta może zostać ponownie obniżona.
Kryzys energetyczny zmusza niemiecki biznes do ucieczki do USA
Kryzys energetyczny dotyka niemal wszystkie sektory niemieckiej gospodarki. Około 82% z 24 000 ankietowanych firm postrzega ceny energii i surowców jako ogromne ryzyko biznesowe i zagrożenie dla działalności gospodarczej.
Maersk prognozuje skurczenie się rynku żeglugi kontenerowej o 2-4% w 2022 r.
W swoim raporcie dotyczącym III kwartału bieżącego roku Maersk stwierdza spowolnienie popytu na rynku żeglugi kontenerowej. Wysoka inflacja i niższa aktywność biznesowa przyczyniły się do spadku importu z Azji do Europy o 6,0% w ostatnim kwartale w porównaniu z tym samym okresem w 2021.
Wzrasta pesymizm w sektorze przemysłowym w Niemczech, Polsce i strefie euro
Indeks PMI dla strefy euro spadł w październiku do 46,4 pkt. z 48,4 pkt. we wrześniu. Czwarty miesiąc z rzędu znalazł się on poniżej progu 50 punktów.
Stawki spotowe na przewozy kontenerowe nadal spadają
Spotowe stawki na przewozy kontenerowe na osi Wschód-Zachód nadal spadają na wszystkich kluczowych trasach, z wyjątkiem tych łączących Amerykę Północną z Europą.
Konsumenci na całym świecie przechodzą w tryb oszczędzania
Konsumenci w krajach Europy, Azji i USA w obliczu wysokiej inflacji powracają do trybu oszczędnościowego, który dominował w latach 70. i 80.
Obroty kontenerowe w największym europejskim porcie wznowiły wzrost w III kwartale
Obrót kontenerowy w porcie Rotterdam, który obsługuje około jednej trzeciej wszystkich kontenerów obsługiwanych przez północnoeuropejskie huby, wznowił wzrost w trzecim kwartale, pomimo prawie całkowitego wstrzymania handlu kontenerowego z Rosją.
Serwisy morskie zmniejszają podaż, ale stawki wciąż spadają
Według danych Sea-Intelligence, po festiwalu Golden Week („Złoty tydzień”) w Chinach przewoźnicy morscy na trzy tygodnie ograniczyli, poprzez odwołanie części rejsów, swoją ofertę o 26-31% na korytarzu żeglugowym na Pacyfiku i o 19-27% na trasach z Azji do Europy Północnej.
Ceny paliw w Europie gwałtownie wzrosły
Na początku października nastąpił skokowy wzrost cen paliw na polskich stacjach benzynowych. Według wyliczeń BM Reflex, średnia cena detaliczna oleju napędowego wyniosła 7,6 zł za litr. Oznaczało to średnią podwyżkę o 34 grosze na litrze tygodniowo.
Szefowie Banku Światowego i MFW mówią o ryzyku globalnej recesji
Światową gospodarkę może czekać recesja w przyszłym roku, oświadczył prezes Banku Światowego David Malpass podczas wspólnej dyskusji z szefową Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) Kristalliną Georgievą, podał Reuters. Georgiewa zgodziła się z nim.
Działalność gospodarcza w UE wskazuje na wejście w recesję
Aktywność biznesowa w strefie euro nadal spada - wskaźnik composite PMI według S&P Global wyniósł we wrześniu 48,2 pkt. wobec 48,9 pkt. miesiąc wcześniej (najniższy od 20 miesięcy).
Blokada rafinerii we Francji zagraża łańcuchom dostaw
Wielodniowy protest francuskich związków zawodowych branży paliwowej sieje spustoszenie w całym kraju. Przewoźnicy ostrzegają przed zakłóceniami w łańcuchu dostaw, zwłaszcza jeśli chodzi o transport świeżych produktów.
Spotowe i kontraktowe morskie stawki frachtu są prawie niezależne od siebie
Dynamiczny spadek na kontenerowym rynku spotowym nie ma jeszcze większego wpływu na rynek kontraktowy. Indeks XSI długoterminowych stawek frachtu kontenerowego spadł we wrześniu tylko o 1,1%, natomiast złożony indeks spotowy Drewry WCI spadł w ciągu miesiąca o jedną trzecią.
Prognoza stawek w międzynarodowym transporcie drogowym na lata 2023-25
Departament marketingu TELS GLOBAL opracował prognozę stawek na przewozy drogowe FTL z/do/wewnątrz UE na lata 2023-25. Raport wskazuje, że prognozowanie w obecnej sytuacji globalnego kryzysu ma bardzo niską dokładność.
Z Chin do Europy fracht morski trwa średnio 3 miesiące
94 dni - to średni czas przewozu ładunków drogą morską z Chin do Europy. Przed pandemią było to mniej niż 60 dni.
Zagraniczny biznes transportowy "przejmuje" Europę
Boom na zagranicznych przedsiębiorców w Europie rozpoczął się w maju, a z każdym miesiącem zarówno kierowców jak i firm transportowych z zagranicy wciąż przybywa. 95% przedsiębiorców, którzy założyli działalność w Europie, rozwinęło branżę transportową w swoim kraju.
Stawki morskie spadają. Do jakiego poziomu doprowadzi ten spadek?
Obecna wartość indeksu stawek Clarksons wynosi 246 punktów, czyli ponad cztery razy więcej niż średnia z 2019 roku. W minionym tygodniu indeks stracił jednak jednorazowo 26%.
Niemcy zajmują drugie miejsce na świecie i pierwsze w Europie pod względem utraty ładunków spowodowanych przestępstwami
Najnowsza analiza przestępczości związanej z handlem towarami w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, przeprowadzona przez stowarzyszenie na rzecz bezpieczeństwa transportu TAPA, wskazuje, że zdecydowana większość strat w łańcuchu dostaw koncentruje się w 10 krajach.