Wiadomości logistyczne od TELS GLOBAL
![MFW koryguje prognozy dla gospodarki światowej](/upload/resize_cache/medialibrary/938/303_206_2/ofxld0p3do1k9hmpabrxgu0r9kmv4wy5.jpg)
MFW koryguje prognozy dla gospodarki światowej
Międzynarodowy Fundusz Walutowy poprawił swoją prognozę wzrostu globalnego PKB w 2023 roku o 0,2 punktu procentowego do 2,9% (w 2022 roku wzrost wyniósł 3,4%).
![Embargo na rosyjskie produkty naftowe stwarza ryzyko dla europejskich kierowców ciężarówek](/upload/resize_cache/medialibrary/ee5/303_206_2/ee5f3beb0a41583ffdeb9b038bd62e65.jpg)
Embargo na rosyjskie produkty naftowe stwarza ryzyko dla europejskich kierowców ciężarówek
Embargo na dostawy morskie rosyjskich produktów naftowych do UE (od 5 lutego) stwarza zagrożenia dla większości europejskich kierowców ciężarówek i dla 40% zmotoryzowanych, z powodu możliwych niedoborów i wyższych cen oleju napędowego - oceniają analitycy The New York Times.
![Ruch Nowego Jedwabnego Szlaku do oraz z Europy zmniejszył się o 38%](/upload/resize_cache/medialibrary/298/303_206_2/0m2d485eqfpe16v9fwuqi9sry7vb99w3.jpg)
Ruch Nowego Jedwabnego Szlaku do oraz z Europy zmniejszył się o 38%
Spadek ilości ładunków jest wynikiem światowego kryzysu energetycznego i produkcyjnego, oraz wewnętrznych ograniczeń w Chinach spowodowanych wzrostem liczby przypadków COVID-19.
![Koszty frachtu lotniczego w styczniu spadły o 15% rok do roku](/upload/resize_cache/medialibrary/cb5/303_206_2/sugsbue32fwemsd3e1r8hqui4popsfvt.jpg)
Koszty frachtu lotniczego w styczniu spadły o 15% rok do roku
Według Xeneta stawki frachtu lotniczego w połowie stycznia br. były średnio o 15% niższe, niż na początku roku ubiegłego, jednak nadal utrzymują się znacznie powyżej poziomów sprzed kryzysu 2019 r.
![Popyt konsumentów zmienia się globalnie, przewoźnicy odwołują rejsy](/upload/resize_cache/medialibrary/5fa/303_206_2/cqgew7shwt21ondhkbrpa3f9r8a1lvxs.jpg)
Popyt konsumentów zmienia się globalnie, przewoźnicy odwołują rejsy
Wzrost liczby odwołanych rejsów na stronach usług kontenerowych wskazuje na niepokojący trend w popycie konsumenckim - ostrzegają analitycy.
![Tureccy operatorzy feederowi zaczynają wieść prym na Morzu Czarnym](/upload/resize_cache/medialibrary/f13/303_206_2/gbnqb0k3tbooff1k3z8gtb0zr186xhle.jpg)
Tureccy operatorzy feederowi zaczynają wieść prym na Morzu Czarnym
Tureccy operatorzy feederowi zdobywają udział w rynku żeglugi kontenerowej na Morzu Czarnym, równoważąc spadek aktywności większości głównych operatorów.
![Bezpieczeństwo biznesowe klientów TELS GLOBAL jest pod należytą ochroną](/upload/resize_cache/medialibrary/7b4/303_206_2/iz3zcq9yjs7hhal68d1d9g8t6upapxz0.jpg)
Bezpieczeństwo biznesowe klientów TELS GLOBAL jest pod należytą ochroną
W grudniu 2022 roku TELS GLOBAL otrzymała certyfikat ISO 28000, potwierdzając wysoki poziom bezpieczeństwa w organizacji łańcucha dostaw.
![Transport wokół Afryki staje się tańszy niż przez Kanał Sueski](/upload/resize_cache/medialibrary/26a/303_206_2/5wp9oy0ubngeprxbv8t8e4tjzxq6jtjo.jpg)
Transport wokół Afryki staje się tańszy niż przez Kanał Sueski
Według obliczeń Alphaliner, koszty bunkrowania dla rejsu non-stop Rotterdam-Singapur wokół południowego krańca Afryki wynoszą od 390 000 do 440 000 dolarów, podczas gdy przejście przez Kanał Sueski kosztuje około miliona dolarów dla statku klasy Megamax.
![Prognoza światowego PKB ponownie obniżona, ale UE spodziewa się poprawy](/upload/resize_cache/medialibrary/4b3/303_206_2/q7g5m06ozobditeahznfc4z6le6d2lrb.jpg)
Prognoza światowego PKB ponownie obniżona, ale UE spodziewa się poprawy
Bank Światowy zrewidował swoją prognozę globalnego wzrostu do 1,7% w 2023 r. i 2,7% w 2024 r. zamiast 3% dla obu lat w poprzedniej wersji.
![Straty przewoźników lotniczych spadną, podobnie jak wolumeny przewozów](/upload/resize_cache/medialibrary/568/303_206_2/2krlbty5gyoay0rztztmr2yfaqv0isd5.jpg)
Straty przewoźników lotniczych spadną, podobnie jak wolumeny przewozów
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) przewiduje, że w 2022 roku przychody z ruchu pasażerskiego osiągną 438 mld dolarów, a w 2023 roku przekroczą 520 mld dolarów.
![Średnio mniej niż pół roku – na taki okres są zawierane nowe długoterminowe kontrakty morskie](/upload/resize_cache/medialibrary/9b9/303_206_2/6m33dhpv396dra6kiu2kaxu0lrg1y6e4.jpg)
Średnio mniej niż pół roku – na taki okres są zawierane nowe długoterminowe kontrakty morskie
Średni czas trwania nowych umów spada od połowy 2022 r. W szczytowym momencie, w drugim kwartale roku, średni czas trwania nowych umów wynosił 12 miesięcy, w czwartym kwartale wartość ta spadła już do 5,5 miesiąca.
![Dostawa ładunków korytarzem transkaspijskim jest o jedną trzecią droższa, od trasy przez Rosję](/upload/resize_cache/medialibrary/db1/303_206_2/xvi4h1yu173imwg46w103eon4p8jrqws.png)
Dostawa ładunków korytarzem transkaspijskim jest o jedną trzecią droższa, od trasy przez Rosję
Korytarz transkaspijski, przebiegający przez Chiny, Kazachstan, obszar Morza Kaspijskiego, Azerbejdżan, Gruzję i dalej do Turcji i Europy, stał się jednym z alternatywnych szlaków logistycznych dla towarów z Azji do Europy, na który operatorzy starają się przekierować wolumeny tranzytu kolejowego z trasy "północnej" przez Rosję i Białoruś.
![Najwięksi operatorzy morscy nabywają własną flotę powietrzną](/upload/resize_cache/medialibrary/5b4/303_206_2/zfywziige7wyi38m2u836k9mtc1obxxv.jpg)
Najwięksi operatorzy morscy nabywają własną flotę powietrzną
Od 2021 r. szereg dużych firm logistycznych specjalizujących się w przewozach morskich i lądowych aktywnie wchodzi w segment lotnictwa towarowego.
![Podaż kontenerowców będzie zbyt duża jak na "niski sezon"](/upload/resize_cache/medialibrary/653/303_206_2/6530ff214520c377ac0aec92ef2d4f68.jpg)
Podaż kontenerowców będzie zbyt duża jak na "niski sezon"
Duńska firma analityczna Sea-Intelligence szacuje, że podaż usług przewozowych na kluczowych azjatyckich trasach eksportu kontenerów na zachodnie rynki konsumenckie w sezonie Chińskiego Nowego Roku w 2023 roku przekroczy poziom z 2021 r., który charakteryzował się rekordowo wysokim popytem na przewóz ładunków.
![Importerzy szukają dostawców "bliżej domu" tak samo jak i producenci](/upload/resize_cache/medialibrary/999/303_206_2/7goop3clfmr7fbcuhls12kqj49fuu0fn.jpg)
Importerzy szukają dostawców "bliżej domu" tak samo jak i producenci
Według najnowszego badania Reutersa „A generational shift in sourcing” ostatnie zakłócenia w łańcuchu dostaw doprowadziły do globalnej tendencji do zaopatrywania się i przenoszenia produkcji "bliżej domu".
![Chiny łagodzą środki przeciwko koronawirusowi](/upload/resize_cache/medialibrary/775/303_206_2/t2nt8jo6eknggv39cnw3it0ty77gv0hp.jpg)
Chiny łagodzą środki przeciwko koronawirusowi
Chińskie władze ogłosiły największe od początku pandemii złagodzenie restrykcji dotyczących koronawirusa, nałożonych w ramach polityki "zero tolerancji" dla wirusa. Główną zasadą w ich realizacji będzie teraz minimalizacja stref "wysokiego ryzyka", które są poddawane kwarantannie w przypadku wykrycia przypadków COVID-19: obejmowanie kwarantanną całych dzielnic i miast będzie teraz uważane za zbędne.
![Rok 2023 będzie "niezwykle trudnym" dla rynku żeglugowego](/upload/resize_cache/medialibrary/ee2/303_206_2/ee2608de8002157cae02be684184a240.jpg)
Rok 2023 będzie "niezwykle trudnym" dla rynku żeglugowego
Analityk rynku przewozów morskich i lotniczych Xeneta przewiduje, że rok 2023 będzie "niezwykle trudnym" dla rynku przewozów morskich i "burzliwym" dla rynku przewozów lotniczych. Wolumeny przewozów morskich spadną o około 2,5%.
![Europejscy przewoźnicy kolejowi podniosą stawki o 20-50 %](/upload/resize_cache/medialibrary/080/303_206_2/9fcqj58xcthiiym5ppw6cipe2snth7zw.jpg)
Europejscy przewoźnicy kolejowi podniosą stawki o 20-50 %
Jak podaje niemiecki magazyn Wirtschaftswoche, Deutsche Bahn - towarowa spółka-córka niemieckich kolei państwowych DB Cargo, w połowie listopada zaczęła powiadamiać swoich klientów o wzroście cen frachtu od 1 stycznia 2023 r.
![Raporty ESG staną się obowiązkowe dla szeregu spółek w UE](/upload/resize_cache/medialibrary/9fe/303_206_2/n6tfgfzk137y4we1s88cxeqrn37u02b2.jpg)
Raporty ESG staną się obowiązkowe dla szeregu spółek w UE
Parlament Europejski przyjął dyrektywę o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD), która zobowiąże szersze grono unijnych firm do ujawniania społecznych i środowiskowych skutków ich działalności.
![Globalna gospodarka spowolni, ale nie cała i nie równomiernie](/upload/resize_cache/medialibrary/927/303_206_2/97rblaohaiwdobfeywtwkpu5nob8m8ba.jpg)
Globalna gospodarka spowolni, ale nie cała i nie równomiernie
Globalny wzrost gospodarczy będzie nadal spowalniał nie tylko w bieżącym, ale i w przyszłym roku - wynika z zaktualizowanej prognozy makro Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) na lata 2023-24.